poniedziałek, 26 października 2015

Aplikacja

Aplikacja
Lauren Miller 


Wyobraźcie sobie świat, w którym życiem ludzi włada nowoczesna aplikacja, którą niemal każdy obywatel ma na swoim telefonie. To ona podejmuje za was wszelkie decyzje – zarówno te trudniejsze, jak i te mniej ważne. Jej wybory powinny być kierowane chęcią utrzymania społeczności przy zdrowiu, zaspokajania ich potrzeb czy wykorzystywania talentu w jak najkorzystniejszy sposób. Tak mówią reklamy głoszące o jej przydatności. Jednak czy w rzeczywistości wygląda to tak bajkowo? Szesnastoletnia Rory wraz z buntownikiem Northem próbują odkryć tajemnice, jakie skrywają stworzyciele Luxa. Jednak czy im się to uda? 

Aplikacja to  niesamowicie wciągająca powieść z barwnymi, zabawnymi bohaterami, dzięki którym na naszej twarzy często widnieje uśmiech. Ich irracjonalne zachowanie jest w stanie wywołać łzy wesołości, lub sprawić, iż czytelnik załamuje ręce nad lekturą. Płaczemy, śmiejemy się, ubolewamy, zachwycamy, żałujemy, drwimy  Aplikacja potrafi doprowadzić nas do skraju wytrzymałości, wymuszając na nas różnorodne zachowania, reakcje. Im bardziej zagłębiamy się w historii Rory, tym częściej przyłapujemy się na dogłębnym jej przeżywaniu. Jak widać, przeżyć nie brakuje, a to właśnie one sprawiają, że chcemy czytać więcej, więcej i więcej. 


Głupcowi pisane jest powtarzać historię. Mądry człowiek ma dość rozumu, by tego uniknąć.


Lauren Miller potrafi zaintrygować i oszołomić, jednak jej dziełu brakuje szczegółowego dopracowania. Romans Rory oraz Northa rozwija się zbyt szybko, tematy poruszane na początku są ignorowane zaraz po kilku stronach, a dialogi pomiędzy niektórymi postaciami wydają się wymuszone. Akcja pędzi, a jednak brak w niej przełomowych, zbijających z nóg wydarzeń. Wszystko to tuszuje jedynie historia Rory i jej dociekliwość. To ona, wraz ze swoim śledztwem, odwraca naszą uwagę od małych niedociągnięć, które czasami nawet okazują się urocze czy nawet dopełniające. Przecież nic nie może być idealne, prawda? 



Sam pomysł na książkę wydaje się niesamowity. Aplikacja rządząca światem? Nazywanie intuicji fantastycznym, niespotykanym zjawiskiem? Czy do takiego życia prowadzi nas technologia? Świat wykreowany w Aplikacji boleśnie przypomina przyszłość, jaka nas czeka. Internet spełnia niemal wszystkie nasze zachcianki, lecz przy okazji wyrządza krzywdę. Miller w pewnym stopniu uświadamia nas, jak fascynacja może prowadzić do uzależnienia, a uzależnienie do zagłady. 


Głos szeptał, żebym się nie martwiła, chociaż rozsądek mówił, że powinnam. Namawiał mnie, żeby zwolnić, kiedy akurat się spieszyłam; żebym była miła, gdy pałałam złością; żeby słuchać, gdy rozpaczliwie chciałam, by to mnie słuchano.


Podsumowując  Aplikacja to książka, która mimo swych wad zasługuje na pochwałę. Jej przekaz szokuje swą bezpośredniością, szczerością oraz zwraca uwagę czytelników na krzywdy wyrządzane przez technologię. Autorka stworzyła idealną historię na jesienny wieczór, w którym oczekujemy niezobowiązującej, zabawnej, lecz zapadającej w pamięć lektury. Jeśli zauważycie, że pogoda zaczyna się psuć, a za oknem robi się ciemno i ponuro, bez zastanowienia sięgajcie po tę historię.

Moja ocena:
6.5/10

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Redakcji Essentia oraz Wydawnictwu Feeria. 

14 komentarzy:

  1. Słyszałam już o tej książce, jednak zdecydowanie nie jest ona w moim guście:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam ją w planach, ale ze względów finansowych - raczej dalszych.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyobraźnia autorów nie przestaje mnie zaskakiwać - tyle nowych pomysłów na tło dla powieści! Lubię książki tego typu, więc i ta pewnie trafi w moje ręce. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam wiele o tej książce, ale raczej nie trafia w moje gusta, więc podziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Planuję przeczytać tę książkę. Trochę kojarzy mi się z technologiczną wersją Igrzysk. Ale jeśli jest napisana dobrze, to mnie to nie zraża.
    Pozdrawiam!
    pokoleniezaczytanych.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam już o tej książce. Jeśli będę miała okazję to chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam o książce, ale jakoś nie jestem do niej przekonana.

    OdpowiedzUsuń
  8. Pewnie przeczytam, ale nie będę nastawiać się na niesamowitą lekturę. Ale taki wieczór, w który będę mogła po prostu sięgnąć po książkę i zanurzyć się w niej nadejdzie chyba dopiero w czasie przerwy świątecznej. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. O kurcze, wydaje się naprawdę ciekawa! Aplikacja sterująca życiem, ciekawy pomysł na książkę. :) Technologia już teraz jest bardzo rozwinięta, aż strach pomyśleć co będzie za dajmy na to dwadziescia lat...

    OdpowiedzUsuń
  10. To bardzo przyjemna lektura, idealna dla nastolatków, którzy ślepo zapatrzeni są w swoje smartfony...

    OdpowiedzUsuń
  11. Czeka na półce. I choć nie oczekuję od niej wybitnej lektury to mam nadzieję, że uda mi się spędzić przy niej miło czas :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka powoli się rozkręcała, ale w ogólnym rozrachunku mi się podobała ;)
    Thievingbooks

    OdpowiedzUsuń
  13. Gdy była premiera i czytałam opis, chciałam jak najszybciej po nią sięgnąć, ale jakoś zapał mi minął i nie zanosi się na szybką lekturę :s

    Zapraszam do siebie
    http://to-read-or-not-to-read.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem zaciekawiona, ale nie wiem czy znajdę czas. Może w jakiś zimowy wieczór? ;)

    OdpowiedzUsuń