sobota, 2 stycznia 2021

10 najlepszych książek 2020 roku!

 Witajcie!

Za nami bardzo trudny rok, który niósł ze sobą wiele nieprzewidzianych i wywołujących co najmniej niepokój wydarzeń. W tej chwili możemy liczyć tylko, że 2021 przyniesie stabilizację i pozwoli wrócić nam choć częściowo do życia na naszych zasadach. 

Jednak zamknięcie w domu pod względem czytelniczym przyniosło wiele pozytywów – przede wszystkim czas na czytanie. 

W 2020 przeczytałam 92 książki, co bez wątpienia jest moim życiowym rekordem. Z tego względu chcę Wam przedstawić 10 najlepszych książek przeczytanych przeze w mnie właśnie w 2020 roku. Serdecznie zapraszam ♥

1. "Miedziaki" Colson Whitehead


Jest to książka, która zrobiła na mnie piorunujące wrażenie. Wywołała emocje, które nie uleciały wraz z czasem, ale nadal poruszają i są tak samo świeże, jak w lipcu, gdy czytałam tę powieść. To historia przerażająca, pełna cierpienia, niesprawiedliwości i co najważniejsze prawdy. Zmusza czytelnika do zastanowienia się nad tym, w jakim świecie żyjemy i czy kiedykolwiek takie rzeczy powinny się dziać. Uważam, że "Miedziaki" powinien przeczytać każdy człowiek. 

2. "Lista nieobecności" Michał Paweł Urbaniak



"Lista nieobecności" z perspektywy czasu okazała się dla mnie bardzo trudną w odbiorze książką, ale zarazem niosącą ze sobą wiele wartości i refleksji. Pokazała mi obraz ludzkiego nieszczęścia, zrządzenia losu i walki o spokój ducha i przede wszystkim miłość. To niezapomniana uczta dla umysłu i sposobność do przemyśleń. 


3. "Psychopaci są wśród nas" Robert D. Hare


Ta pozycja okazała się dla mnie niesamowicie miłym zaskoczeniem. Czytałam już książki na temat psychopatów i wiele artykułów samego autora, więc liczyłam, że to będzie ciekawa powtórka. Tymczasem oprócz podsumowania mojej wiedzy dostałam wiele nowych i intrygujących informacji ubranych w lekki i przyjemny język. 

4. "Upiór Południa" Maja Lidia Kossakowska


Jest to zbiór czterech opowiadań, które pozornie nic nie łączy, ale tak naprawdę są one prawie identyczne. Inne czasy, inne miejsce, inni bohaterowie i inna historia, lecz niosą ze sobą przesłanie przerażające, zmuszające do zatrzymania się i przemyślenia wszystkiego, co dotychczas nas spotkało i każdej naszej przeszłej decyzji. 

5. "Starsza Pani Znika" Ethel Lina White


Nie jestem fanką kryminałów, ale lubię czytać klasyki, dlatego zdecydowałam się na tę książkę. Nie spodziewałam się, że od pierwszych stron zostanę oczarowana niesamowicie klimatycznym językiem, tajemnicą intrygującą i bohaterami barwnymi. Powieść przeczytałam w dwa wieczory i to był dla mnie niezwykły powrót do dawnych czasów, gdzie większość wieczorów spędzałam w podobnej atmosferze. 

6. "Moje życie w drodze" Gloria Steinem


Historia kobiety, która pewnego dnia zapragnęła zmienić świat na lepsze i tak też uczyniła. Była i nadal jest symbolem walki o prawa kobiet, równouprawnienie i danie wszystkim szansy – bez względu na płeć, pochodzenie, preferencje seksualne. Jej życie jest pasmem walki i wielkich zwycięstw, ale też miejscem trudnych, osobistych przeżyć. 

7. "Gambit królowej" Walter Tevis


Jak pewnie się doskonale domyślacie, do przeczytania książki zmotywował mnie nadchodzący wtedy serial. Miałam wielkie oczekiwania co do powieści i prawie wszystkie zostały spełnione, wprowadzając mnie w skupienie i fascynację szachami. Barwna główna bohaterka przemawiała do mnie i zyskała wielkie przywiązanie.  

8. "Mroczny Rewers" Piotr Ander


"Mroczny Rewers" urzekł mnie przede wszystkim unikatowym klimatem i językiem pisarza. Niósł ze sobą wiele zaskakujących zwrotów akcji, które nigdy nie pojawiały się bez powodu. To wszystko było otoczone nutką wielu refleksji i metaforycznej prawdy. 

9. "Płonący most" John Flanagan 


Po wielu latach zdecydowałam się wreszcie kontynuować cykl "Zwiadowcy" i przyznam, że przeżyłam ogromny szok, gdy ponownie oczarował mnie. Myślałam, że jestem już zbyt dorosła na tę historię, tymczasem ona nie ma barier wiekowych. Czaruje ciepłem, niesamowitym poczuciem humoru i daje wiele niejednoznacznych wartości do przemyślenia. 

10. "Kłamstwo w związku. Odejść czy zostać?" Lisa Letessier


Ta pozycja jest dla mnie odkryciem ostatnich dni miesiąca. Nie spodziewałam się, że taki popularno-naukowy poradnik da mi tyle ciekawych informacji i pozwoli na obrazowe wyobrażenie sobie, jak różne sytuacje spotykają ludzi i jak różne są ich konsekwencje. Ta panoramiczność okazała się dla mnie strzałem w dziesiątkę. 


Tak oto przedstawia się moje top 10 poprzedniego roku. Co o nim sądzicie? Czytaliście którąś z tych książek? Zgadzacie się, a może macie odmienne zdanie? No i przede wszystkim jakie są Wasze wybory? Dawajcie koniecznie znać! ♥

Na dniach podzielę się z Wami również najlepszymi filmami i serialami, które obejrzałam w 2020 roku. 

Pozdrawiam cieplutko ♥

Elfik

10 komentarzy:

  1. Miedziaki bardzo chciałabym przeczytać. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe propozycje. "Gambit królowej" oglądałam serial i uważam, że jest naprawdę dobrze zrobiony.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nic nie czytałam z tej listy, a szkoda :( Moim numerem jeden było: ,,To nie powinno się zdarzyć".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może uda się coś w tym roku z tego przeczytać :)
      Nie czytałam tej książki, ale sobie zapiszę na przyszłość :D

      Usuń
  4. Gambit królowej czytałam serial, więc na książkę nie mam ochoty, ale chętnie poznam Miedziaki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A książka też jest świetna :)
      Koniecznie! Miedziaki to naprawdę warta uwagi książka :)

      Usuń
  5. Ze względu na moje zainteresowania ciekawi mnie ksiązka "Kłamstwo w związku" :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tym się interesujesz, to myślę, że przypadnie ci do gustu :)

      Usuń