niedziela, 17 marca 2019

Dom w zgodzie z naturą – Christine Liu


Tytuł: Dom w zgodzie z naturą

Autor: Christine Liu

Tłumaczenie: Ewa Androsiuk-Kotarska

Kategoria: Poradnik

Wydawnictwo: Wydawnictwo Kobiece

Liczba stron: 160

Ocena: 5/10











Jestem osobą, która poświęca się nauce w typowym znaczeniu, kontaktom ze znajomymi, a czas spędzony w domu wykorzystuje właśnie do nauki, czytania książek i przede wszystkim rozmów z rodziną. W tym wszystkim brakuje mi jakichkolwiek umiejętności prowadzenia domu i ogólnie świadomości, jakie obowiązki się z nim wiążą. Ostatnio długo nad tym myślałam i postanowiłam zmienić coś w tej kwestii. Nie umiem słuchać rad innych, tego co powinnam, jak powinnam i tym podobnych. Dlatego stwierdziłam, że potrzebuję książki, która przybliży mi to wszystko w mój ulubiony sposób. I akurat na rynku pojawiła się nowość wśród poradników – "Dom w zgodzie z naturą". 

Zanim opowiem Wam, jakie wrażenie zrobiła na mnie ta książka, powinnam powiedzieć o swoim ogólnym podejściu do poradników. Jeszcze jako dziecko uważałam ten typ książek za coś wspaniałego, dzięki czemu można nauczyć się, jak żyć. Wtedy oczywiście żadnego nie czytałam, ale miałam wyobrażenia, że jako dorosły człowiek będę otwarta na wszelkiego rodzaju rady i będę w mig wszystkiego się uczyła. Niestety moje idealistyczne podejście szybko się skończyło. A konkretnie wtedy, gdy zaczęłam zapoznawać się z jakimiś poradnikami. Miałam wrażenie, że ludzie, którzy je piszą nie mają pojęcia, jak wygląda realne życie i sami mają jakieś problemy. Doprowadziło to do tego, że dostałam alergii na wszelkiego rodzaju poradniki. Obecnie twierdzę, że po prostu miałam pecha i trafiałam na takie, które mnie nie przekonywały, a na pewno istnieją jakieś dobre. Dlatego walczę ze swoim uprzedzeniem i co jakiś czas próbuję. Niestety w przypadku "Domu w zgodzie z naturą" mój pech trwa nadal. 

Ten poradnik jest typem książki, gdzie zalety i wady ciągle przeplatają się między sobą i ciężko jest stwierdzić, czy jest to bardzo dobry tekst, czy właśnie bardzo zły. Dom w zgodzie z naturą ma olbrzymią bazę ciekawych informacji, które wielokrotnie mnie zaskoczyły i jestem przekonana, że nie jest to codzienne wiedza posiadana przez każdą panią domu. Jednak mimo tych wszystkich intrygujących ciekawostek spodziewałam się czegoś całkowicie odmiennego. Zdawałam sobie sprawę, że będzie bardzo duże odniesienie do eko życia, lecz czasami miałam wrażenie, że ten poradnik nie jest związany bezpośrednio z samym domem, tylko mówi o ekologicznych zachowaniach, które powinniśmy stosować. Sam wątek według mnie jest bardzo dobry, bo akurat ja mam z tym olbrzymi problem. Nie uświadamiam sobie, że ciągle przyczyniam się do niszczenia naszej planety. Mimo to uważam, że to za mało na poradnik, który promuje się w taki sposób. Tym bardziej że te wszystkie pozornie genialne i przydatne rady wcale takie nie są, gdyż są po prostu nieżyciowe i większości w naszej rzeczywistości nie do stałego wprowadzenia w życie. Nie wiem, jakie są pod tym względem realia w innych krajach, ale nasz na pewno nie daje możliwości na tak radykalne zmiany. Jest to zbyt trudne, dlatego od razu poczułam się zniechęcona. Poradniki powinny dać motywację, a nie sprawiać, że człowiek czuje się tylko gorzej. Poza tym autorka się często zapominała i pisała rzeczy, które można uczyć robić dziecko, a nie osobę dorosłą i dojrzałą. Momentami aż nie wierzyłam, że uważa swoich czytelników za tak mało inteligentne osoby. To trochę uderzyło w moją dumę. 

Sam język pisarki przypadł mi do gustu, ponieważ pisze po prostu lekko i przyjemnie. Szybko się czyta i nie ma poczucia przygniecenia tymi wszystkimi informacjami pod względem ich ilości. Jest to dla mnie olbrzymi plus. Choć żeby nie było zbyt bajecznie, to powiem Wam, że wszystkie jej wstępy są tak nudne, że za każdym razem walczyłam z tymi wszystkimi liczbami, które się tam pojawiały, żeby tylko jakoś dotrwać do jego końca. 

Warto również podkreślić jej wygląd graficzny, który bardzo przypadł mi do gustu. Po prostu jest ładnie wydana. Od pierwszych stron zachęca, żeby ją obejrzeć, a wszystkie zdjęcia wręcz swoim wyglądem zmuszą do przeczytania treści. Pod tym względem całkowicie spełnia swoją funkcję i doceniam ją. W mojej głowie zawsze poradniki są piękne i myślę, że większość z Was też tak ma. W dodatku zdjęcia są nie tylko piękne, ale również pokazują, jak to wszystko wygląda w rzeczywistości, którą kreuje autorka.

"Dom w zgodzie z naturą" okazał się ciekawą lekturą, ale niestety ostatecznie mnie nie przekonał, a ja nie dostałam tego, czego oczekiwałam i przez to czuję się zniechęcona. Jednak osobom, które aktywnie interesują się życiem ekologicznym i starają się wprowadzać wiele zmian w swoje życie, polecam, gdyż pod tym względem książka okazuje się naprawdę zachęcająco. 

Za możliwość poznania sposobów na prowadzenie domu w zgodzie z naturą dziękuję bardzo Taniej Książce

6 komentarzy:

  1. Szkoda, że nie dostałaś tego, czego oczekiwałaś.

    OdpowiedzUsuń
  2. Skoro nie spełniłam Twoich oczekiwań, to ja sobie odpuszczę tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem jakąś zawzięta fanką ekologii, więc raczej się nie skuszę.
    Pozdrawiam. ;**

    P.

    www.zycie-wsrod-ksiazekk.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Raczej unikam poradników, więc raczej odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie czytałam akurat tej książki, skoro dobrze ją oceniać to może rzeczywiście warto kupić. Ja ostatnio czytałam książkę o tym jaka jest droga mężczyzny do kobiet. Dokładniej "Droga Pełniejszego Mężczyzny". Czytałaś ją może? Muszę przyznać, że bardzo mnie zaciekawiła :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chcesz kupić dobre farby? Postaw www.cromadex.pl – mają świetne produkty. Warto skorzystać!

    OdpowiedzUsuń