sobota, 24 sierpnia 2019

Elita – Rachel van Dyken


Tytuł: Elita

Autor: Rachel Van Dyken

Tłumaczenie: Sylwia Chojnacka

Cykl: Eagle Elite

Tom: I

Kategoria: Romans

Wydawnictwo: Wydawnictwo Kobiece

Liczba stron: 320

Ocena: 7/10






Znacie ten moment, gdy decydujecie się na szaleńczy i bardzo trudny krok, tylko dlatego bo chcecie spełnić oczekiwania i pragnienia swoich bliskich? Chcecie, żeby byli z Was dumni? Chcecie wierzyć, że ich plan na Wasze życie to najlepszy plan jaki może być? Jestem bardzo ciekawa, ile z Was odpowiedziałoby od razu tak i ile nie. W swoim życiu nieraz i nie dwa widziałam takie zjawisko – zjawisko, gdzie ludzie nie mogli i nie chcieli decydować za siebie, gdzie ich niemożność polegała na braku motywacji, wiary i odwagi. Widziałam, jakie konsekwencje potrafi to przynieść. Wbrew pozorom potrafiły być bardzo dobre, ale również tragiczne. Czasami motywowały do przekroczenia swoich granic, czasami sprawiały, że ludzie zapominali, kim naprawdę są i cierpieli przez to. 

Trace wygrała los na loterii, jednak ten los nie daje zwykłej nagrody, tylko możliwość studiowania w prestiżowej szkole dla bogaczy. Po tej szkole nie można spaść na dół drabiny społecznej. Ona daje możliwość rozwijania swoich umiejętności, szkolenia w odpowiednim kierunku oraz szacunku ze strony innych ludzi i wyjątkowo dobrej posady zawodowej. To właśnie z tej uczelni wychodzą przyszli prezydenci, premierzy, gwiazdy i osoby posiadające prawie nieograniczoną władzę. Prawie każdy młody człowiek marzy o takich możliwościach. Lecz Trace mimo podekscytowania obawia się braku akceptacji ze strony bogatych i wpływowych rówieśników. Czy uda się jej zdobyć szacunek innych studentów? Czy znajdzie nowych przyjaciół? I jakie tajemnice wyjdą na jaw? 

Książki dla kobiet są znakiem rozpoznawczym autorki, z której twórczością miałam już okazję się spotkać. Jednak nie wspominam tego naszego spotkania jakoś wyjątkowo, ponieważ "Utrata" okazała się dla mnie całkowicie zwyczajna książką, jakich wiele czytałam w swoim życiu. Lecz postanowiłam dać jeszcze jedną szansę pisarce i zapoznać się z pierwszym tomem jej cyklu "Eagle Elite". Muszę szczerze przyznać, że tym razem zostałam bardzo pozytywnie zaskoczona pod wieloma względami. I czas, który spędziłam z tą powieścią, jest naprawdę dobrym czasem – pełnym emocji, rozterek, zwrotów akcji i sympatii do bohaterów. 

Elita to w pewnym pokrętnym sensie mafijna książka. Z okładki powieści można od razu to wywnioskować, choć sam początek na to nie wskazuje, lecz z czasem jest zrozumiałe, czemu można tak nazwać tę historię. Z takim pomysłem się jeszcze nie spotkałam i szczerze mówiąc, nie przypominam sobie, żeby istniała jakaś inna opowieść z podobnym motywem. Aczkolwiek można w pewnym stopniu porównać do tego "Moją mroczną stronę". Ale tylko w małej części. Nie jest to też oczywiście typowa książka o mafii. Dlatego jestem pod wrażeniem oryginalnego pomysłu, mimo że raczej nie są to moje klimaty. Żałuję trochę, że zakończenie przygód Trace nie zostało inaczej poprowadzone, ponieważ widziałam w tej historii o wiele większy potencjał. Niemniej liczę, że w pozostałych tomach został on wykorzystany.

Styl pisarki jest poprawny – i tu bym mogła skończyć ten wątek. Nie czułam żadnego przywiązania do jej języka, niczego oryginalnego, niczego, co by sprawiło, że trafiłabym na meandry mojej wyobraźni. Jestem zawiedziona, ponieważ wolę, jak pojawiają się błędy stylistyczne, czy jakiś wręcz dziwaczny układ zdań niż jak jest normalność. Choć dzięki temu książkę czyta się w zaskakująco szybkim tempie, co można by uznać za zaletę, ale dla mnie jest wadą, gdyż ta szybkość została przypłacona brakiem logiki i dość dużym chaosem.

Samej fabule brakuje większego sensu i spójności. Wszystko dzieje się bardzo szybko, choć niekoniecznie równomiernie. Momentami mamy długie opisy zwyczajnych, mało istotnych czynności, by następnie przejść do akcji, która rozgrywa się na kilku stronach, mimo że powinna zająć o wiele więcej. Niezmiernie mnie to irytowała, ale nie zmieniło faktu, że z niecierpliwością czekałam na dalsze przygody bohaterów. Bardzo chciałam dowiedzieć się, co będzie dalej, jakie jest rozwiązanie tych wszystkich tajemnic, z czego to wynika. "Elita" jest wyjątkowo intrygującą i pełną niuansów historią. Przeżyłam podczas lektury wiele emocjonujących chwil i niepewności. Właśnie takie książki uwielbiam czytać typowo dla rozrywki. Oczekują po nich wyłącznie zaciekawiania i może małej dawki śmiechu, a tu wcale nie była taka mała. Bawiłam się przednio.

Trace od samego początku zyskała moją sympatię. Okazała się wrażliwą, młodą kobietę. Zarzucałam jej chwile słabości, które zdarzały się zbyt często jak na mój gust. Lecz teraz znając już całą historię, wiem, że byłam w dużej mierze niesprawiedliwa. Jakkolwiek jej wspomniana wrażliwość potrafiła przejąć nad nią kontrolę, to ostatecznie zawsze potrafiła wyciągnąć z siebie olbrzymie pokłady odwagi i zmierzyć się z brutalnym światem, za co bardzo ją szanuję. Natomiast nasz bad boy, który w takiej opowieści oczywiście musiał występować, był typowym chłopakiem, którego trzeba unikać. Ogólnie moje uczucia do niego są bardzo obojętne, gdyż był całkiem sympatyczny, ale często zachowywał się karygodnie i dla mnie niewybaczalnie, więc wszystko się wypośrodkowało. Za to Chase jest bohaterem, który mną zawładnął. Normalnie książkowy ideał, jakich uwielbiam. Wyjątkowo uroczy, zabawny, ale zarazem też takim męski i odważny. Wiedział, jak zaopiekować się swoimi przyjaciółmi i jak poradzić sobie z problemami, które wydawały się nie do rozwiązania. 

Tak jak wspomniałam na samym początku – jestem mile zaskoczona "Elitą". Co prawda nie miałam jakiś wygórowanych oczekiwań, ale nie zmienia to faktu, że książka jest godna polecanie. Oczywiście jeśli nastawiacie się na głębokie refleksje, płomienną miłość i zapadających w pamięć bohaterów, to nie dostaniecie tego, bo to po prostu nie tego typu historia. Jednak jeśli chcecie spędzić czas na przyjemnej rozrywce, to myślę, że nie ma, co się zastanawiać nad nią. 

Za możliwość przeczytania książki dziękuję bardzo Taniej Książce


elfik_book

12 komentarzy:

  1. Skoro jest godna polecenia, to będę ją miała na uwadze.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze wiedzieć, czego można spodziewać się po tej książce. Dla rozrywki, czemu nie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie miałam w planach lektury tej książki, ale zaufam Ci i przeczytam. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Tobie również się spodoba :)

      Usuń
  4. Lubię książki tej autorki, więc chętnie dam jej szansę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno przeczytam. ;)
    Pozdrawiam. ;**

    P.

    https://zycie-wsrod-ksiazekk.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń