sobota, 24 lutego 2018

Kobieta w oknie – A.J. Finn


Tytuł: Kobieta w oknie

Autor: A.J. Finn

Tłumaczenie: Jacek Żuławnik

Kategoria: Thriller

Wydawnictwo: W.A.B. 

Liczba stron: 416

Ocena: 8/10











Czasami mam wrażenie, że zbyt pochopnie oceniamy innych ludzi. Nie wiemy prawie nic o nich, a od razu wyrażamy swoje zdanie. Na czym je opieramy? Na plotce opowiedzianej przez dziesiątą osobę, na grze pozorów albo na ocenie teraźniejszej sytuacji, nie biorąc w ogóle pod uwagę przeszłości czy przyszłości? Jest to dość surowy sąd, ale myślę, że większość z nas właśnie tak się zachowuje. Przez to zapominamy o osobach, które potrzebują naszej pomocy i wręcz o nią błagają. Są tymi dziwakami, których się omija, przechodząc na drugą stronę ulicy. Dlaczego na to pozwalamy?

Anna ma pewien problem ze swoim zdrowiem psychicznym. Nie może wychodzić z domu, bo przytłacza ją całe otoczenie, przez co dostaje napadów niepohamowanej paniki. Już od dziesięciu miesięcy nie opuszcza murów swojej posiadłości i nie otwiera nawet okien. Takie życie nie jest jej wymarzonym życiem, ale musi sobie z tym poradzić. Dlatego całymi dniami ogląda czarno-białe filmy, gra w szachy, udziela porad na forum i za pomocą aparatu podgląda swoich sąsiadów. Doskonale zna ich codzienne rytuały i problemy, mimo że nawet nie zna wszystkich imion. To jej sposób na poradzenie sobie z własnym ja. Jednak wszystko się zmienia, gdy wprowadzają się nowi sąsiedzi. Zaczyna mieć na ich punkcie obsesję i z jeszcze większym zapałem obserwuje ich poczynania. Pewnego dnia widzi coś, czego nie powinna. Nie milczy, tylko stara się uratować ludzkie życie i wszystko wyjaśnić. Lecz kto uwierzy chorej psychicznie kobiecie, która bierze leki, jak się jej podoba i jeszcze w dodatku jest alkoholiczką? Ale Anna doskonale wie, co widziała...

Każdy, kto śledzi premiery książkowe, to wie, że "Kobieta w oknie" wywołała olbrzymie poruszenie wśród czytelników. Jest to bestseller, o którym mówi każda księgarnia, prawie każdy blogger i cała Polska. Zazwyczaj staram się unikać takich perełek, bo nastawiam się zbyt dobrze na nie, a okazuje się, że oddziaływanie reklamy jest silne, ale niekoniecznie prawdziwe. Tym bardziej że już spotkałam się z kilkoma raczej negatywnymi opiniami. Dlatego właśnie nie nastawiałam się na ten thriller jakoś  bardzo pozytywnie. Po prostu chciałam sprawdzić o co ten cały szum i jak ja odbiorę historię, która podobno zapiera dech w piersiach. Teraz jestem już po lekturze i jestem bardzo z tego powodu zadowolona. 

Jestem zachwycona tym, co wykreował autor. Jest to pewnego rodzaju pętla, bo dziwnie wygląda psycholog, który jest psychicznie chory, ale nadal stara się chociaż wirtualnie pomagać ludziom. Nie wiem, czy wam już wspominałam, ale od niedawna jestem studentką psychologii i taka literatura wyjątkowo mnie interesuje. Chcę pogłębiać swoją wiedzę i w sposób typowo naukowy, i przez właśnie takie książki. Dlatego pomysł przypadł mi od pierwszych stron do gustu. Poza tym przyciąga swoją niesztampowością. Spotkaliście się wcześniej z czymś takim? 

Styl autora również jest dobry, ponieważ wyróżnia się na tle innych i jest przy tym dopracowany, a to jest dla mnie ważne i zawsze zwracam na to uwagę w książkach. W dodatku występuje pierwszoosobowa narracja, która w tym przypadku wręcz doskonale się sprawdza. Dzięki niej mogłam dostrzec, w jaki sposób płynną myśli Anny i powoli poznawać przyczyny jej choroby. W końcu agorafobia nie bierze się znikąd

Tak jak wcześniej już wspomniałam – od pierwszych stron zastałam wciągnięta w całą historię. Wielokrotnie czytałam, że wszystko się rozkręca dopiero w połowie, więc byłam nastawiona na początkową nudę. W moim przypadku w ogóle tak nie było. Co prawda nie miałam przy sobie żadnych rozpraszaczy, bo akurat wtedy siedziałam samotnie przez kilka godzin w autobusie, ale nie czułam znużenia, co jest dużym plusem. "Kobieta w oknie" okazała się dla mnie w pewien sposób przewidywalna, ale zaraz i nieprzewidywalna. Na początku przyszedł mi pewien pomysł, który nawet się wydawał dobrym pomysłem, ale czym dalej czytałam, to dochodziła do wniosku, że to w ogóle niemożliwe. Końcówka mnie zaskoczyła, bo miałam rację. Pewnie niektórych czytelników zirytowałoby to, ale dla mnie było ciekawą mieszanką uczuć. Przy tym cała opowieść trzyma w napięciu i jest wyjątkowo ciekawa pod względem psychologicznym. To nie tylko pewien problem Anny, ale też innych ludzi, którzy nie chcą się nawet przed samym sobą przyznać, że jest coś nie tak z ich psychiką. 

Anna jest wyjątkowo specyficzną postacią. Czasami zachowywała się po prostu tak beznadziejnie, że moja irytacja sięgała zenitu. Mimo to polubiłam ją całym sercem. Miałam problem, żeby zaakceptować jej postępowanie, ale z czasem zrozumiałam ją i zaczynałam zdawać sobie sprawę, jakiej wagi jest to problem i z czym bohaterka musi się zmierzyć. Moją uwagę przykuł również David. Nie pojawiał się on często, ale wystarczająco by mnie zafascynować. Może nie jest to typowa postać do lubienia, ale na pewno wywołuje pewnego rodzaju sympatię. Ale jak już mowa o sympatii, to Ethan, czyli młody sąsiad Anny, sprawia, że wszyscy go lubią i chcą się nim zaopiekować. Miałam dokładnie takie same odczucia i zaczęłam go uwielbiać, choć przyznam, że Ethan też potrafi czasami zaskoczyć. 

Kobieta w oknie okazała się bardzo dobrym thrillerem. Takim, dla którego warto poświęcić trochę swojego czasu i razem z bohaterką poszukać odpowiedzi na trudne pytania. Przy tym nie jest książką wyłącznie dla rozrywki. Daje wiele do myślenia i właśnie to sprawia, że tak dobrze się ją czyta. 

Za możliwość poznania Anny, zrozumienia jej choroby, a przy tym możliwości rozwiązania ciekawej zagadki kryminalnej dziękuję bardzo księgarni Tania Książka

12 komentarzy:

  1. Mam wielką ochotę na tę książkę. Wszędzie jej pełno, dzięki ogromnej machinie promocyjnej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również bardzo chcę przeczytać tę książkę. Żywię ogromną nadzieję na to, że będzie ona tak samo dobra, jak jej popularności promocja.

    OdpowiedzUsuń
  3. Potwierdzam! Bardzo dobra lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zastanawiałam się nad tą książką, ale ostatecznie się nie zdecydowałam, choć może nie była to najlepsza decyzja. Kusiła, tylko że ostatnio mam bardziej ochotę na powieści obyczajowe niż thrillery i jakoś tak nie po drodze nam było...

    Ściskam,
    S.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo chcę przeczytać i wyrobić sobie własne zdanie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudowny blog! Super wpis, bardzo tu ładnie, książkę na pewno przeczytam bo odkąd ją zobaczyłam to mam ją w planach. Będę Cię obserwować i stale odwiedzać.

    Zapraszam do siebie na nową recenzję: http://recenzentka-doskonala.blogspot.com/2018/02/dachoazy-kathriene-rundell.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta książka jest teraz wszędzie :D

    Bardzo lubię powieści, które trzymają w napięciu i do tego zawierają ciekawe elementy psychologiczne (interesuje mnie to, bo mam w planach studiować psychologię :D ), do tego to jest thriller, a po taką literaturę staram się sięgać częściej. Myślę, że dam szansę tej książce, pomimo tego, że słyszałam, iż jest podobna do "Dziewczyny z pociągu", ale na pewno dopiero wówczas, kiedy szał na nią trochę opadnie .

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytam aktualnie. Jestem na 200 stronie i mam mętlik w glowie. Jestem bardzo na tak, ale na razie nie wiem co się dzieje i co z tego wyniknie.

    Pozdrawiam,
    Ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Wszędzie widzę teraz "Kobietę w oknie" , opinię są różne, ale jak chyba każdy chciałaby wyrobić sobie o niej własne zdanie. Twoja opinia utwierdza mnie w przekonaniu, że po książkę zdecydowanie muszę sięgnąć, ale myślę, że poczekam jak szum wokół niej nieco ucichnie :) Pozdrawiam i obserwuję, Natalia bookinoman.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Tematyka fajna! Chociaż mimo tego że to tak popularna książka, to jeszce nigdzie o niej nic nie widziałam :c pierwszyh raz ją na oczy widzę! A szkoda. Na pewno się wezme.
    http://teczowabiblioteczka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Ta książka jest na mojej liście i na pewno ją przeczytam aby wyrobić swoje zdanie, bo jest głośno o tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  12. Okładka może niezbyt zachęcająca, jednak recenzja już tak i dlatego chętnie wpisze te książkę na swoją listę :)

    Z e-BOOKIEM POD RĘKĘ

    OdpowiedzUsuń